Name:
Location: seremban, N9, Malaysia

Pengembara yg mencari sinar Haqiqi

25.5.08

Seharian ku di Klinik Ginekologi

Assalamualaikum....


Hari ni ana seharian di Klinik Ginekologi (PPUM). Seawal 8 pagi ana dah keluar dari teratak A&W terus ke PPUM. Cadangnye nak renew tarikh appoiment yang sepatutnya semalam (Ahad)...tapi malangnye klinik tutup...maybe doctor bz sangat kot. Sampai hari Ahad pun suh ana datang :)...masalahnye doctor takde...klinik pulak berkunci rapat....ana fikir, sah2 si doctor ni salah letak tarikh...ape boleh buat, dia pun manusia jugak...she is not an angel.


So, bila datang hari ni terus la depa buat apa yg patut...sebab kesilapan tarikh tu dari pihak depa, jadi ana tak salah...jenuh jugak menunggu giliran. dari pukul 8 menunggu ....jam 12 baru ana dipanggil. So, sepanjang 4 jam berlalu ana isi dengan membaca....memerhati sekeliling warna-warna kehidupan.


Sungguh menginsafkan melihat pelbagai gelagat manusia yang muda...yang tua...yang sakit...yang sihat...yang sibuk kehulu ke hilir dengan pelbagai urusan. Betapa manusia itu terkadang dia terlalu sibuk atau kadang-kadang dia disebukkan. Semoga Allah tidak menyibukkan kita dengan urusan dunia sehingga kita lupa urusan akhirat. Na'uzubillahi min dzalik...



Di depan tempat duduk ana ada satu keluarga. Sepasang suami isteri (melayu) dan 3 org anak kecil...yg paling tua anak itu mungkin dalam linkungan 5 tahun...Comel sangat budaknye bila mengenakan baju sedondon bewarna pink.. anak kecil pinky:)

Tiba2 si kakak ni disurh ayahnya pergi melihat no giliran di mesin paparan no. yang agak terlindung di sebalik tiang besar. Tanpa berlengah kanak2 ni terus pegi dengan wajah yang ceria..gembira kerana ayahnya memberi kepercayaan kpd dia mungkin....

si comel membaca buat pertama kali...berlari...dan terus berbisik pada si ayah.....tapi ana lihat seolah2 timbul ketidakpuasan hati pada si ibu...lalu mak budak ni bangun dan menarik tangan si comel ke mesin paparan no tu tadi.

Didapati no yang dibaca oleh kanak2 comel tu ternyata salah dan sebenarnya dia gagal untuk membacanya....Tiba2 hati ana seolah2 direntap apbl melihat tindakan si ibu.


Tindakan drastik si ibu menolak @ menunjal kepala kanak-kanak comel tu dan mengetuknya dengan envelope besar yang ada pada tangan . Air muka kanak-kanak yang tadinya ceria, serta-merta bertukar...seolah2 malu, sedih, sebak dan macam-macam lagi perasaan yang merobek hati.

Dia lalu duduk mengasingkan diri dan tunduk membisu....Aduh...tak sampai hati ana melihatnya. X tergamak nak melihat wajah innocent kanak2 comel tu tunduk kesedihan.

Betapa si ibu telah melepaskan saat2 yg sangat beharga mendidik si anak dengan penuh kasih sayang....saat beharga menyemai benih sayang antara ibu dan anak...juga saat beharga membentuk jiwa, minda dan emosi si anak.

Lantas ku terfikir....apakah agaknya yang akan aku lakukan andai aku berada di tempat ibu itu... Hanya Allah tempat aku bergantung. ALLAH Al Hadi...ALLAH Ar Rashid. Semoga Allah memimpin dan membimbing ku dgn Hidayah dan petunjukNYA tatkala aku menjadi ibu suatu hari nanti...

Ku sedar anak2 ini ada harga dan maruah diri. Mereka juga punyai perasaan. Jgn sekali perlakukan anak2 ini sewenang2nya sebagai tempat melepaskan geram dan amarah..

Anak2 ini adalah AMANAH ALLAH untuk diuruskan mengikut acuan Robbani...

Beberapa ketika si ibu cuba memujukanak comel itu. Sungguh budak itu ibarat kain putih yang suci bersih...tanpa ada sedikit pun rasa dendam bersarang di hatinya, dia kembali ke pangkuan ibu..melayan cakap2 ibu dengan sekadar senyuman manisnya...

Namun ku lihat, dia tidak sceria tadi...cerianya dia saat ingin belajar membaca no di mesin paparan. Ku pasti ada suatu tembok yg terbina dalam minda bawah sedar kanak2 ini... mungkin akan dibawa hingga dia dewasa nanti.... Hanya Allah penyelamat dia...

Semoga kanak-kanak ini menjadi muslimah yang solehah suatu hari nanti.

Sila baca peristiwa 2.....

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home